Image

Hur ska butiker klara konkurrensen med nätet? Anna och Agnes Karlerö i Linköping har hittat ett fungerande recept. De kompletterar skönhet med upplevelser och raw food.

Anna är släkt med grundarna av Face Stockholm, som skapar och säljer högklassiga produkter för makeup och hudvård. 2002 startade hon butik under namnet Face Stockholm i Lin­köping och därefter växte verksamheten med allt fler anställda.
– Jag har gjort min resa och nu är det dags för Agnes att göra sin, säger Anna som skalat ned det hela till en butik ett stenkast från Stora torget.
Agnes är dottern med stort kunnande om hälsosam mat, närmare bestämt raw food. Butikerna byggdes om för att inrymma båda verksamheterna och matdelen fick namnet AK Press, syftande på juicer och smoothies från pressade frukter och grönsaker.
– Vi fick mycket hjälp av kommunens miljökontor. Det är inte helt enkelt att förena mat med annan verksamhet, säger Agnes.
Satsningen gick hem. Butiken för­vandlades till en upplevelse och ett »häng« för alla åldrar. Kunderna är
allt från tonåringar till personer som passerat 80. Här erbjuds även olika behandlingar och den forna smink­butiken har blivit en välgörare för ytan och insidan, kroppen och själen.
– Samtidigt ökade försäljningen av skönhetsprodukter, berättar Anna.
Trolig orsak är att kombinationen Face Stockholm och AK Press erbjuder något som nätet inte kan och aldrig kommer att kunna förmedla. Vidare jobbar mor och dotter med catering och
serverade bland annat mat till 300 personer på Näringslivsdagen 2020. Planer finns också att utveckla den lyckade kombinationen genom franchise.
Linköping har också ett finger med i spelet att Agnes blev till och att Anna, som är från Nyköping, stannade kvar.
– När jag studerade här i Linköping träffade jag Agnes pappa som är från Jönköping. Vi hade så roliga under studietiden att vi bestämde oss för att återvända 1994, avslöjar hon.
Det är många sorters idéer som blir till verklighet i Linköping...