Image

Tänk om du kunde se rakt igenom lastbilen framför och köra om säkert. Tekniken finns, den utvecklas i Linköping och presenterades i januari 2020 på den globala innovationsmässan CES i Las Vegas.

Bakom står två grannar i Linköping – Ericsson och Veoneer. Den senare är verksamheten för aktiv säkerhet inom Autoliv som knoppades av 2018 och börsnoterades. De utvecklar säkerhetssystem baserade på kameror, radar och artificiell intelligens i Linköping.
Trolleritricket i Las Vegas blev möjligt
tack vare 5G från Ericsson och kombina­tionen öppnar oanade möjligheter.
– Framtidens bilar samarbetar med föraren och sin omvärld, säger Salah Hadi som leder utvecklingen av vision­system på Veoneer i Linköping.
Men hur kan bilen se rakt igenom framförvarande fordon? I framrutan, dold av backspegeln sitter en stereo­kamera som scannar av vägen framför och åt sidorna. Om lastbilen har motsvarande kamera, kan bilen koppla upp sig via 5G och använda den.
Andra möjligheter är att kommuni­cera med bevakningskameror som sitter på lyktstolpar och liknande. Därmed får bilen, eller rättare sagt den kraftfulla datorn som analyserar bilderna, ett helikopterperspektiv över trafiken.
– Mycket av det vi arbetar med handlar
om artificiell intelligens på hög nivå, förklarar Salah.
Idag pratas det nästan bara om självkörande bilar. Tekniken finns redan
och kommer sannolikt först i bussar,
ett område där Veoneer också bedriver
utveckling. Men det är skillnad på person-
bilar och bussar som kör samma rutt dag
efter dag och genom maskininlärning kan registrera minsta detalj och förändring.
– I en bil måste vi även ta hänsyn till förarens önskemål. Många vill fortfarande köra sin bil, samtidigt som de uppskattar att kunna släppa ratten ibland, säger Salah.
Ett framtidsscenario: Bilen identifierar föraren med ansiktsigenkänning, ställer in stolen i rätt läge, analyserar förarens sinnesstämning och anpassar graden av assistans. Dessutom kan datorn ladda ned passande musik.
Målet är att assistansen inte märks. Den ska bara finnas där när hjälpen behövs och inte sätta föraren i baksätet. Det är ungefär som med stabiliseringssystemet ESP, vilket från början var tämligen fyrkantigt. Körglada stängde av funktionen. Numera är det få som reflekterar över att en dator hjälper till med väghållningen.
Åtta av världens ledande biltillverkare i Europa, USA och Asien använder idag aktiva säkerhetslösningar från Veoneer. Utvecklingen sker i Linköping och här finns även laboratorier för EMC-tester, klimatprovning med mera, samt en flotta av testbilar där framtidens teknologi provas ut.
För bara några år sedan var den här tekniken bara förbehållen de exklusivaste modellerna. Nu är mycket av det självklarheter i varje ny bil och en förutsättning för fem stjärnor i säkerhetstesterna.
– I Linköping är vi duktiga på att utveckla kostnadseffektiva lösningar som gör de senaste säkerhetslösningarna tillgängliga för fler, säger Salah Hadi.
Som följd av det har antalet anställda i Linköping fördubblats på några få år och är, när detta skrivs, cirka 700.
Men tekniken i sig är egentligen en bisak, det viktigaste är resultatet. Veoneer uppskattar att 300 000 olyckor om året
undviks, tack vare forskning och utveckling i Linköping.