Image

Linköping kan bli först med självkörande elbussar på landsväg

Alla pratar om eldrivna självkörande bussar i städerna. I Linköping finns redan två och fler ska det bli.
– Privatbilismen ska minska med hjälp av smarta och bekväma alternativ, säger Jonas Sjölin, chef för kommunens stadsmiljökontor.
Bussarna ingår i forskningsprojektet Elin. Bakom står bland andra kommunen,
universitetet, väg- och transportforskningsinstitutet VTI, Östgötatrafiken och forskningsinstitutet RISE. De två första bussarna rullar på Campus Valla och med den nya busshållplatsen vid Nobeltorget i Vallastaden, länkas de till befintlig kollektivtrafik.
– Målet är att lösa problemet med den sista kilometern av resan. Privat­bilen ska inte behövas för att bekvämt ta sig runt i Linköping, säger Jonas.
Men det är inte bara att köpa el­bussar. Mycket måste utforskas innan deras rutter kan förlängas till exempelvis Djurgårdens handelsområde och Mjärdevi. Några frågeställningar är hur bussarna ska laddas på effektivaste sätt, hur man gör för att de säkert ska kunna korsa allmän väg och i förlängningen köra på samma vägar som alla andra fordon.
Linköping har fått hjälp på traven av Trafikverket. De vill testa fullstora självkörande elbussar i trafik och en bra provsträcka finns mellan Vikingstad och Mjärdevi.
– Vi tackade ja till erbjudandet.
Troligen blir det ett eget körfält för
den självkörande bussen under försöksperioden, säger Jonas.
På sikt kommer självkörande fordon att samsas med annan trafik, men innan dess är det många frågor som söker sin lösning.
– Vi deltar i projektet utifrån medborgarnas perspektiv. Målet är att bussarna ska fungera så bra att man väljer att lämna bilen hemma. Om vi lyckas kan privatbilismens andel av trafiken i Linköping minska från 64 till 40 procent, säger Jonas Sjölin.
Minskad trafik betyder i sin tur sänkta utsläpp, smidigare resor och mindre trängsel i trafiken. Kort sagt en smartare, lugnare och mer attraktiv stad.