Image

Med teknik inspirerad av bilsportens formel 1 kan bränsle­förbrukningen för lastbilar sänkas med upp till åtta procent. Idén minskar utsläppen och är utvecklad i Linköping.  

Av idén blev det företaget Rumblestrip som nu har lanserat sin första produkt på den svenska marknaden. Det är utrustning som automatiskt styr spoilern som de flesta lastbilar har på hyttens tak. Rätt inställd sänker den bränsle­förbrukningen.
Företagets grundare är Gustav Kristiansson i Linköping. Förutom lång erfarenhet från fordonsindustrin praktiserade han under ett halvår i Renaults formel 1-stall. Gustav är idag verksam på NIRA Dynamics i Linköping.
– Hittills har vi vuxit organiskt,
men nu har Almi Invest och affärs­änglar investerat i företaget, vilket ger oss resurser för fortsatt utveckling, säger Milad Pouyanmehr, VD för
Rumblestrip.
Första produkten heter Ecosense Trailer Assist. Det är ett paket för eftermontering på befintliga lastbilar bestående av styrdon, sensorer och algoritmer som optimerar spoilerns position. Målet är att det här ska ingå
i lastbilens standardutrustning.
– Det är en lågt hängande frukt som sparar mycket bränsle i förhållande till kostnaden, säger Milad.
Problemet med dagens fasta spoilers är att de behöver justeras beroende på höjden på ekipagen och avståndet mellan hytt och trailer. I Sverige är den vanliga höjden på en trailer 4,5 meter medan 4 meter är europeisk standard. Eftersom samma dragbil kan hantera
båda typerna blir spoilerns position inte optimal.
– När dragbilen kopplar på trailern läser en sensor av höjd och avstånd. Utifrån det ställs spoilern in automatiskt. Föraren behöver inte göra någonting, förklarar Milad.
Dagens lastbilar är utformade utifrån lagar och maximal last. Det gör dem till rena bromsklossarna i aerodynamiskt hänseende. Den avancerade användningen av styrbara spoilers inom formel 1 visar att Rumblestrip har stor potential för fortsatt utveckling, genom att ytterligare förbättra lastbilarnas aerodynamik.