Image
Image

Markus konverterar klassiska bilar till elbilar

Markus Sörlin – som driver familjeföretaget Sir M – har 30 års erfarenhet av att restaurera/anpassa klassiska bilar. Han går all in när det gäller sin senaste idé med ett smart hållbarhetstänk – att konvertera klassiska bilar till elbilar.

Att arbeta nästan 30 år som maskin­ingenjör inom flyg- och bilindustrin – samt för medicinsk utrustning och noggranna nivåmätsystem – har gett Markus Sörlin en unik bredd i sin kompetens.

2019 startade han eget företag under namnet Sir M, som har en speciell betydelse starkt förknippad med grundaren själv.

– Jag kastade om lite i mitt namn – från M Sörlin till Sörlin M, vilket kortades ned till Sir M. Det passar ju bra även internationellt, förklarar Markus.

Han har alltid haft ett brinnande intresse för bilar och motorer – tävlade tidigare framgångsrikt inom dragracings VW-serie – och arbetade fram till i höstas parallellt med egna firman på Saab som produktutvecklare.

– Jag älskar gamla klassiska bilar, men de är ju tyvärr inte precis de smartaste miljövalen att åka runt i. Därför växte tanken fram att konvertera vår VW Karmann Ghia från 1967 till en elbil i samband med en helrenovering. Den har fått fungera som demobil när det gäller att testa olika installationer av de elektriska drivkomponenterna. 

Det krävdes en hel del arbete, men resultatet blev över förväntan. Bilen godkändes enligt föreskrifterna i Sverige, av SFRO och Transportstyrelsen – och gjorde minst sagt succé då Markus tog med den till bilmässan Custom Motor Show på Elmia våren 2022. Därefter blev det priser på både Bug Run och Bug Run Classic.

– Den fick en hel del uppmärksamhet på Elmia och vann också en pokal för Crew Award, vilket förstås var en stor framgång och ett kvitto på att vi jobbat rätt.

Efter mässan på Elmia har intresset varit stort från många som har en gammal 1930-, 40-, 50-, 60-, 70- eller kanske 80-talsbil. 

– Det är roligt och utmanande att modifiera bilarna på ett sätt som inte påverkar karossen, samtidigt som det är mycket tillfredsställande att göra dem mer hållbara. Vi behöver ha några månader på oss att bli klara och det är klart att det kostar en slant, men det blir en häftig skapelse som dessutom är otroligt energisnål. 

Ett arbete som blir extra kul för Markus är en DeLorean från 1981. Precis en sådan bil som skådespelaren Michael J Fox åkte i de klassiska film­erna ”Tillbaka till framtiden”.

– Hans rollfigur Marty McFly färdas ju in i framtiden med den bilen och det kan man ju definitivt säga att vi gör också, genom att sätta in en elmotor, skrattar Markus.

Han är VD och ägare – men också hustrun Åsa är involverad i företaget.

– Hon arbetar på Saab genom Combitech om dagarna, men bidrar mycket här också. Bland annat med mer teo­retiskt ingenjörsarbete som programmering av BMS och motorstyrning. När vi behöver en hållfasthetsanalys finns allt i Åsas huvud. Hennes långa bakgrund inom rymdindustrin hjälper verkligen Sir M att lyfta.

Ett pågående uppdrag är att elkonvertera en Saab Sonett från 60-talet – där ägaren vill ha en räckvidd på 50 mil på bara en laddning.

– Det är absolut möjligt att få till. Men i framtiden tror jag effektiviteten snarare kommer att vara betydligt snabbare laddningstider och även mer fokus på solceller på biltaken, säger Markus Sörlin.


Skriv ut  

Produktion

Media Fokus i Västervik AB, Växel: 070-187 20 00, www.mediafokus.se


Texter: Joakim Löwing
Form: Kristina Franzén
Foto: Örjan Karlsson samt arkivbilder 
Annonser: Karin Lindfors

Hela denna produktion är en annons. Med reservation för tryckfel.

Image
Image