Image
Image

LasseMajas Deckarhus – en äventyrlig turistattraktion

LasseMajas Deckarhus blir en ny attraktion i besöksmålet Gamla Linköping – den första i sitt slag i Sverige som säkerligen kommer att innebära en hel del nya turistnätter i staden. I stil à la Fångarna på fortets äventyrsceller ska skurken i den välkända Linköpingsförfattaren Martin Widmarks böcker om det unga deckarparet listas ut.

Vimmerby har sitt Astrid Lindgrens värld, på Kolmårdens djurpark finns Bamses värld – och från och i början av 2023 kan Linköping stoltsera med att ha ett eget hus som hyllar Sveriges mest lästa barn- och ungdomsförfattare i dag.

Nämligen Martin Widmark – som är född och uppvuxen i Linköping och är den författare som toppar bibliotekens utlåningslista. De lånas faktiskt ut dubbelt så ofta som Astrid Lindgrens verk.

Sammanlagt har han sålt inte mindre än cirka 15 miljoner böcker – av de drygt 130 barnböckerna är ”LasseMajas Detektivbyrå” allra störst och populärast. Hittills är 40 olika mysterier utgivna – och dessa ligger till grund för besökarnas uppdrag i LasseMajas Deckarhus. Platsen är Sockerbruks­magasinet i Gamla Linköping – Feno­men­magasinets tidigare byggnad som ska helrenoveras.

– Det handlar om att i grupper mellan tre och sex personer gå runt i de sju olika cellerna och genomföra olika uppgifter – både fysiska och digitala. Vi har tagit inspiration från TV4-succén ”Fångarna på fortet” och det gäller att vara lite klurig när man försöker lista ut vem som är skurken i respektive mysterium. Därför är det jättebra att vara i lite olika åldrar, berättar Magnus Wetterö, VD i LasseMajas Deckarhus.

Besökarna har möjlighet att välja mellan tre olika mysterier. Från start kommer det att vara efter böckerna ”Campingmysteriet”, ”Slottsmysteriet” och ”Tågmysteriet”.

– För oss har det hela tiden varit viktigt att jobba med ett nyskapande koncept, som är unikt och sticker ut i den här typen av besöksmål. Lin­köping får en riktigt modern och rolig familjedestination. Man kan även köpa med sig minnen hem i butiken, som ska sälja allt från böcker och filmer till pussel och t-shirts. Och det kommer att finnas ett kafé, som man kan gå till utan entréavgift, säger Magnus.

Tina Karlsson From, museichef på Gamla Linköping, och Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäringen på Visit Linköping, är mycket stolta och glada över stadens heta nyhet.

– Det passar perfekt i miljön, då Gamla Linköping påminner mycket om den lilla byn Valleby i böckerna. Martin har ju berättat att han tagit mycket inspiration härifrån och det känns väldigt attraktivt med en unik verksamhet som inte finns någon annan­stans, ler Tina Karlsson From.

– Vi har saknat den här typen av upplevelser i Linköping tidigare och LasseMaja som varumärke är enormt stort. Det känns häftigt och roligt att vara först ut att erbjuda ett fysiskt center för de så populära karaktärerna. Deckarhuset kommer att innebära ett stort lyft för Gamla Linköping, leda till fler dagsbesökare och även fler turistnätter för Linköping, säger Jörgen Nilsson.

 

Fakta: Martin Widmark

  • Föddes den 19 mars 1961 i Linköping och bor numera i Stockholm. Martin jobbade 20 år som mellanstadielärare. I mitten av karriären började han att skriva barnböcker.
  • Har skrivit drygt 130 barnböcker totalt – där ”LasseMajas Detektivbyrå” och ”Nelly Rapp – Monsteragent” är de mest populära. De är översatta till 40 olika språk, har sålt i cirka 15 miljoner exemplar och Martin är den författare som toppar bibliotekens utlåningslista.
  • Hittills har sju filmer spelats in om LasseMaja, där ”Skorpionens gåta” har biopremiär i höst med bland annat Nils Kendle, Polly Stjärne, Suzanne Reuter och Henrik Hjelt. 2006 fick deckarparet äran att vara Julkalender på SVT och 2020/21 en tv-serie på C More/TV 4. Det finns även dataspel, mobilspel och en serietidning. 

Fakta: LasseMajas Deckarhus

  • Beräknas öppna under februari 2023 i Fenomenmagasinets tidigare byggnad i Gamla Linköping, eftersom de i sin tur flyttar till nya lokaler. Ytan blir på cirka 1 800 kvadratmeter fördelat på tre plan.
  • Riktar sig framför allt till barnfamiljer – där huvudmålgruppen är mellan 4 och 14 år.
  • Kommer att ha ett upplägg liknande TV 4-äventyret ”Fångarna på fortet” – där en grupp mellan tre och sex personer besöker sju olika celler för att lösa vem skurken i mysteriet är. Till en början kan man välja mellan dessa tre böcker: ”Campingmysteriet”, ”Slottsmysteriet” och ”Tågmysteriet”.

Text: Joakim Löwing


Skriv ut  

Produktion

Media Fokus i Västervik AB, Växel: 070-187 20 00, www.mediafokus.se


Texter: Joakim Löwing
Form: Kristina Franzén
Foto: Örjan Karlsson samt arkivbilder 
Annonser: Karin Lindfors

Hela denna produktion är en annons. Med reservation för tryckfel.

Image
Image